Försäljning och marknadsföring
Teförsäljningen inom detaljhandeln i Sverige har under den senaste sexårsperioden (2000-2005) ökat med 12% enligt siffror från SCB. Under 2005 var försäljning 606 miljoner kronor.
Indien är den nation som totalt konsumerar mest te i världen, medan irländarna dricker mest te per person. Jag har dock inte kunnat få fram några exakta siffror.
När jag mailade frågor om Liptons marknadsföring fick jag beskedet att de inte hade tid att svara.
På deras hemsida har de rubriker som ”Kärlek åt folket”, ”Passion för bladet” och ”Respekt för miljön”. Nästan hälften av Liptons produkter är märkta med Rainforest Alliance, men förutom det presenterar de inga konkreta mål.
Deras produktslogan är:
Lipton Te erbjuder dig många sätt att njuta av uppfriskande, välsmakande te. Vare sig du föredrar ditt te svart eller grönt, varmt eller kallt, har Lipton ett te som passar dig.